Spring naar inhoud

Inloggen op het huurdersportaal

Kijk hier hoe u inlogt via uw laptop en hier via uw telefoon.

Vocht en schimmel

Wanneer er teveel vocht in de lucht zit en het vocht niet goed weg kan, zoals in slecht geventileerde ruimtes of na het douchen, koken of de (af)was, kan het neerslaan op muren, plafonds of andere plekken. U merkt bijvoorbeeld dat er langdurig condens op de ramen zit of ziet druppels op de muur of het plafond. Misschien ruikt u een muffe geur in huis of ziet u zelfs schimmelplekken ontstaan.

Schimmel in huis is niet goed voor de gezondheid. Wanneer u last heeft van allergieën, van uw neus of luchtwegen kan schimmel in huis uw klachten verergeren. Het is dus belangrijk dat het vochtprobleem en de schimmel in huis grondig wordt aangepakt. Op deze pagina vertellen we u wat u kunt doen.

Vocht en schimmel

Wanneer er teveel vocht in de lucht zit en het vocht niet goed weg kan, zoals in slecht geventileerde ruimtes of na het douchen, koken of de (af)was, kan het neerslaan op muren, plafonds of andere plekken. U merkt bijvoorbeeld dat er langdurig condens op de ramen zit of ziet druppels op de muur of het plafond. Misschien ruikt u een muffe geur in huis of ziet u zelfs schimmelplekken ontstaan.

Schimmel in huis is niet goed voor de gezondheid. Wanneer u last heeft van allergieën, van uw neus of luchtwegen kan schimmel in huis uw klachten verergeren. Het is dus belangrijk dat het vochtprobleem en de schimmel in huis grondig wordt aangepakt. Op deze pagina vertellen we u wat u kunt doen.

Wat kunt u doen bij vocht- en schimmelproblemen?

1

Zelf maatregelen nemen

Geef schimmel geen kans

Frisse en schone lucht door het huis laten stromen zorgt ervoor dat de vochtigheid beter weg kan en schimmel dus minder kans krijgt zich te ontwikkelen. De belangrijkste maatregelen die u zelf kunt nemen op een rij:

Dagelijks luchten
Open ramen en deuren dagelijks minimaal 15-20 minuten om te luchten. Vooral in vochtige ruimtes, zoals de badkamer en keuken.

Ventileren
Zet ventilatieroosters 24 uur per dag open (óók in de winter) en zorg dat ze schoon en vrij van blokkades zijn. Heeft u geen ventilatieroosters? Zet dan een klapraampje open.

Verwarm uw woning
Verwarm uw woning goed en gelijkmatig en laat het ’s nachts niet te veel afkoelen (in ieder geval niet lager dan 15⁰C).

Drogen van de was
Droog was zoveel mogelijk buiten of ventileer wanneer u de was binnen droogt. Gebruikt u een wasdroger? Laat deze naar buiten ventileren.

Gebruik van de badkamer
Zet (als dat kan) mechanische ventilatie aan tijdens en na het douchen of zet een raam open. Maak de tegels in de badkamer na het douchen droog.

Gebruik van de keuken
Zet tijdens het koken de afzuigkap aan en laat deze na het koken nog 15 minuten aan staan. 

Nog meer goede tips zijn te vinden op de website van de GGD: Goed ventileren en Schimmels weghalen en voorkomen

2

Neem contact op met Woonpartners

Helpen de genomen maatregelen niet (voldoende)? Neem dan contact met ons op om een melding te maken van het probleem. Het kan zijn dat de oorzaak in uw woning bouwkundig of technisch is. Wij kijken graag samen met u naar de situatie.

3

Huisbezoek

Een medewerker van Woonpartners en/of een expert van onze vaste partners komt naar u toe voor een onderzoek in uw woning. We zullen er alles aan doen om te proberen de oorzaak op te sporen en te verhelpen. Soms kan dit even duren of zijn er meerdere bezoeken nodig.

4

De oplossing vraagt geduld

Vocht- en schimmelproblemen ontstaan over een langere periode. Voor de oplossing is het daarom soms nodig dat de bewoner of aannemer gedurende enkele weken acties goed opvolgt. Zijn bouwkundige aanpassingen nodig, dan is de planning van de aannemer leidend. De aannemer maakt hierover afspraken met de bewoner.

Komt u er niet uit met Woonpartners? 

Is uw probleem na 12 weken niet opgepakt of zijn er binnen die tijd nog geen afspraken gemaakt met Woonpartners over de aanpak voor een oplossing? Dan kunt u een klacht indienen bij de huurcommissie.