Spring naar inhoud

Inloggen op het huurdersportaal

Kijk hier hoe u inlogt via uw laptop en hier via uw telefoon.

Veelgestelde vragen over zonnepanelen

Wij krijgen de laatste tijd veel vragen van bewoners over zonnepanelen. Zijn ze nog wel voordelig? Kunt u ze uitzetten? Hoe zit het met terugleverkosten en saldering? Het is logisch dat er veel vragen zijn. Wij geven hier graag antwoord op. 

De zonnepanelen op uw woning huurt u van ons. Hiervoor betaalt u iedere maand een vast bedrag via de servicekosten. U heeft vragen over de financiële som, nu en/of in de toekomst. Lees meer in deze veelgestelde vragenlijst met antwoorden over zonnepanelen.

Vragen?
Als u hierna nog vragen heeft, dan weet u ons te vinden. Wij beantwoorden uw vragen graag. Houd de volgende gegevens bij de hand: uw gespecificeerde energierekening, het aantal panelen en de verwachte jaaropbrengst, en de hoogte van uw servicekosten. Wilt u zonnepanelen aanvragen? Klik hier.

Veelgestelde vragen over zonnepanelen

Wij krijgen de laatste tijd veel vragen van bewoners over zonnepanelen. Zijn ze nog wel voordelig? Kunt u ze uitzetten? Hoe zit het met terugleverkosten en saldering? Het is logisch dat er veel vragen zijn. Wij geven hier graag antwoord op. 

De zonnepanelen op uw woning huurt u van ons. Hiervoor betaalt u iedere maand een vast bedrag via de servicekosten. U heeft vragen over de financiële som, nu en/of in de toekomst. Lees meer in deze veelgestelde vragenlijst met antwoorden over zonnepanelen.

Vragen?
Als u hierna nog vragen heeft, dan weet u ons te vinden. Wij beantwoorden uw vragen graag. Houd de volgende gegevens bij de hand: uw gespecificeerde energierekening, het aantal panelen en de verwachte jaaropbrengst, en de hoogte van uw servicekosten. Wilt u zonnepanelen aanvragen? Klik hier.

In de zomer leveren uw zonnepanelen veel stroom aan het elektriciteitsnet. Op dat moment is stroom vaak goedkoop. Hierdoor krijgt uw energieleverancier er weinig geld voor. In de winter krijgt u dure stroom terug. Dit kost het energiebedrijf geld. Daarom brengen steeds meer energiebedrijven kosten in rekening voor het terugleveren van stroom. Dit noemen we terugleverkosten. Niet alle energiebedrijven brengen dezelfde kosten in rekening. U kunt nog steeds profiteren van de salderingsregeling. Waarbij u een vergoeding ontvangt voor de stroom die u teruglevert.

De regering wil per 2027 de salderingsregeling volledig afschaffen. Dit betekent dat bewoners met zonnepanelen vanaf dat moment de zelf opgewekte elektriciteit niet meer kunnen wegstrepen tegen hun eigen verbruik. In plaats daarvan ontvangt  u een lage vergoeding van uw energieleverancier voor de terug geleverde stroom. Waar zonnepanelen vaak geld opleverden, dreigen ze nu geld te gaan kosten. Want de vergoeding die aan Woonpartners betaald moeten worden, loopt door. Daarnaast vragen veel energieleveranciers ook nog een terugleververgoeding. Logisch dat er veel vragen zijn. Wij geven u graag antwoorden.

Voor bijna alle bewoners wel! Laten we het sommetje samen maken. Als u 6 zonnepanelen hebt, betaalt u daarvoor 6 x € 2,00 servicekosten per maand. Dat is € 144,- op jaarbasis. Jaarlijks leveren de panelen 2.200 KwH op. De praktijk leert dat bewoners daarvan ongeveer 30% zelf gebruiken en de rest terug leveren. Dat is 660 KwH, dus ongeveer € 200,-. 

Vanaf 2027 gaan energieaanbieders nog  nauwelijks betalen voor terug geleverde elektriciteit. Daarnaast zullen zij hiervoor soms wel €250 euro aan terugleververgoeding vragen. Het kan in dat geval dus zijn dat de zonnepanelen u inderdaad geld gaan kosten. Woonpartners houdt dit scherp in de gaten.

Uit de berekening blijkt dat vooral het verhogen van het directe eigen verbruik van stroom een groot verschil maakt voor bewoners. Door dit verbruik te verhogen van 30% naar bijvoorbeeld 40%, kunt u al bewoner het meeste besparen én verdienen.

We gaan steeds meer van het aardgas af en gebruiken in de toekomst steeds vaker elektriciteit – bijvoorbeeld om te koken, te verwarmen en te reizen. Als het lukt om een groter deel van die elektriciteit te gebruiken op momenten dat de zon schijnt, stijgt het eigen verbruik automatisch mee. Zo haalt u meer voordeel uit uw zonnepanelen.

Nee, dat kan niet. Woonpartners heeft geïnvesteerd in de panelen en onderhoudt ze ook. Werken de panelen niet optimaal, dan zorgt Woonpartners kosteloos voor reparatie. Voor deze service vragen we nu maandelijks een bijdrage van 2 euro servicekosten per paneel. We houden de vergoeding uiteraard nauwkeurig in de gaten, omdat we net als u, niet willen dat de zonnepanelen u onder aan de streep geld gaan kosten.

U kunt de zonnepanelen zelf uitzetten, maar daarmee gaat uw verplichting om servicekosten te betalen niet weg. Wij adviseren om de panelen aan te laten staan.

We houden allereerst scherp in de gaten wat de kosten zijn voor onze bewoners. Dat is lastig, want de politiek is hierover niet altijd eenduidig. Daarnaast proberen we via onze landelijke branchevereniging druk op de politiek uit te oefenen om terugleverkosten te verbieden of aan een maximum te binden. 

Op dit moment is er in de politiek nog te veel onzekerheid om volledig antwoord op deze vraag te geven. Maar zodra zaken helder worden, zal Woonpartners zich bij haar bewoners melden met passende oplossingen. Dat zal zeker niet betekenen dat er panelen van daken gehaald gaan worden, want we blijven duurzaamheid belangrijk vinden. 

  • Het belangrijkste is, zoveel mogelijk de stroom gebruiken op het moment dat die bij u thuis wordt opgewekt. Daarvoor is het uiterst handig als u inzicht hebt in uw verbruik, in wat er opgewekt wordt en wat u teruglevert. Dat kan over het algemeen via de app, maar er zijn ook handige tools zoals de P1 van Homewizard, die u een volledig overzicht geven van het energieverbruik.
  • Hou verder altijd in de gaten of al uw zonnepanelen goed werken. Is dat niet het geval dan kunt u terecht bij Greenchoice, als zij de panelen geplaatst hebben.
  • Kijk of uw kunt overstappen op een ander energiebedrijf: Sommige energiebedrijven brengen geen of minder kosten in rekening voor het terugleveren van stroom. Of u makkelijk kunt overstappen, hangt af van uw energiecontract.

Dat maakt zeker uit, maar wie de beste aanbieder is, wisselt regelmatig. Kijk niet alleen naar het bedrag dat u krijgt voor uw teruggeleverde energie, maar ook naar de terugleverkosten. Let op: Hoge terugleververgoeding kan er soms voor zorgen dat het voordeel van een hogere vergoeding voor de teruggeleverde energie als resultaat niet méér oplevert.

Als u zich verdiept in de aanbieders, ziet u dat er partijen zijn die werken met vaste prijzen, en partijen die een dynamisch contract aanbieden. Maak daarin een keuze die bij u past.

Bij een dynamisch contract betaalt u minder voor stroom als er veel is (op die zonnige dag) en meer als de elektriciteit op de markt duur is. Onder aan de streep bent u zo vaak iets minder kwijt, maar het geeft ook onzekerheid. Bij vaste prijzen weet u vooraf waar u aan toe bent. 

Door de nieuwe salderingsregels per 1 januari 2027 gaat u minder verdienen aan uw zonnepanelen. Zoals het er nu uitziet, blijft u er wel geld aan overhouden, maar wel minder dan voorheen. Maar zélfs als u er niets meer aan verdient, blijft het waardevol om zonnepanelen te gebruiken. De winst zit dan in het milieu. Alle energie die met zonne- en windenergie wordt opgewekt, hoeft niet opgewekt te worden met gas of kolen. Dat betekent: minder CO2-uitstoot en dus minder opwarming van de aarde.

Als u optimaal wilt verdienen aan uw zonnepanelen is het slim om zoveel mogelijk van uw stroom te verbruiken op het moment dat u die zelf opwekt. Laat, als dat kan, de wasmachine, droger of vaatwasser draaien als de zon op zijn felst schijnt. Laad elektrische apparaten overdag op. Denk aan e-bikes, powerbanks, laptops of elektrische auto’s. En kook/bak als dat kan elektrisch. Doe dat eerder op de dag als het past.

U kunt hier nog veel verder in gaan. Er zijn mensen die overdag met de warmtepomp het huis een graadje meer verwarmen, zodat ze in de avond minder stookkosten hebben. En u kunt natuurlijk een thuisbatterij installeren (als dat financieel en technisch haalbaar is). Zo kunt u stroom die u overdag opwekt, ’s avonds gebruiken. Natuurlijk houdt Woonpartners ook de mogelijkheid van het toepassen van thuisbatterijen in de gaten. Als dat rendabel blijkt te zijn, benaderen wij bewoners daarvoor.

Woonpartners heeft alleen de huur als inkomstenbron. Als wij zouden compenseren voor teruglopende opbrengsten van de panelen, betalen bewoners zonder panelen straks mee aan de panelen van andere bewoners. Dat is niet wenselijk. 

Jazeker. Ook dit jaar benaderen we weer ongeveer 500 huishoudens met de vraag of men zonnepanelen wil.  Als u één van de geselecteerde bewoners bent, ontvangt u een brief van Woonpartners. Daarna neemt Greenchoice het over. Zij vertellen u alles over het aanbod en de besparing en inventariseren uw woning. Daarna plannen ze samen de installatie en de meterkastaanpassing als deze nodig is.

Een Greenchoice-installateur plaatst de zonnepanelen en legt uit hoe de installatie werkt. Greenchoice zorgt ook voor de monitoring, zodat u altijd kunt zien hoeveel stroom u opwekt. U hoeft niet van energieleverancier te veranderen en wij regelen de aanmelding voor u. De installatie duurt een halve dag, en daarna kunt u  meteen beginnen met het opwekken van zonnestroom.

Natuurlijk houden we er bij het bepalen van het aantal zonnepanelen rekening mee, dat de saldering wordt afgeschaft. We gaan dus zeker geen overcapaciteit creëren, maar zoeken naar een aantal panelen dat zo goed mogelijk past bij uw verbruik.

Er zijn inmiddels zoveel zonnepanelen en windmolens dat er op zonnige dagen met wind, daarmee meer energie wordt opgewekt dan dat we nodig hebben. Door het overvloedig aanbod daalt de prijs van elektriciteit op die momenten tot nul euro, of zelfs daaronder. Energieleveranciers moeten echter nog steeds betalen voor de stroom die zonnepaneelbezitters terugleveren, wat leidt tot verliezen. Dit kan uiteindelijk de stroomprijzen voor iedereen verhogen. en dat is niet wenselijk

De zonnepanelen leveren op het ene moment veel energie op en op andere momenten juist helemaal niet. Dat zorgt voor onbalans op het energienet en die onbalans brengt ook kosten met zich mee. Daarom vragen energiemaatschappijen vaak ook nog een terugleververgoeding.

Zie je door de bomen het bos niet meer? In Helmond is het mogelijk om u gratis en geheel vrijblijvend te laten adviseren bij het Energiehuis. (LINK)Inzicht in een passend energiecontract? Dat kan eenvoudig op www.gaslicht.com. Vul uw persoonlijke situatie in, gezinssamenstelling, soort woning, verbruik, etc.  U ziet dan overzichtelijk welke aanbieders er zijn en welke contracten passend zijn in uw situatie. 

Er is veel politieke aandacht voor het financiële plaatje van huurders met zonnepanelen. Wij volgen de ontwikkelingen rondom zonnepanelen, de regelgeving en de salderingsregeling in Nederland goed. Als het zo zou zijn dat de gemiddelde bewoner nadeel zou krijgen door zonnepanelen, geeft dit mogelijk aanleiding voor Woonpartners om hier opnieuw naar te kijken. Zodra wij meer weten over de toekomst, gaan we u informeren.