Spring naar inhoud

Inloggen op het huurdersportaal

Kijk hier hoe u inlogt via uw laptop en hier via uw telefoon.

Veelgestelde vragen

Huuraanpassing

Het kabinet heeft plannen aangekondigd om de sociale huren in 2025 te bevriezen. Dit betekent dat het kabinet de huren dit jaar niet wil laten stijgen. Deze plannen zijn nog niet definitief.

Volgens de wet moeten woningcorporaties voor 1 mei 2025 de huuraanpassing aan huurders bekendmaken. Het definitieve besluit van het kabinet wordt later verwacht. Daarom ontvangt u toch de brief waarin wij de huuraanpassing per 1 juli 2025 bekendmaken.

Als het kabinet besluit om de huurbevriezing definitief te maken, zal de huur van sociale huurwoningen niet worden aangepast per 1 juli 2025 en blijven bewoners de huidige huurprijs betalen. De laatste informatie over deze plannen leest u op deze website. 

De voorgenomen huurbevriezing geldt niet voor middenhuur- of vrije sector woning, parkeergelegenheid, bedrijfs- of maatschappelijke eenheid. Voor deze groep gaat de huuraanpassing wel door zoals aangekondigd.

De overheid vindt het belangrijk dat mensen goed en betaalbaar kunnen wonen. En wij natuurlijk ook. Daar zijn wetten en regels voor. Een van de regels gaat over de jaarlijkse huuraanpassing. De overheid bepaalt elk jaar hoeveel procent de huren maximaal mogen stijgen. Dit percentage hangt af van de gemiddelde loonstijging. De huuraanpassing is nodig om de stijgende kosten van onderhoud, verduurzaming, verzekering en belasting te betalen. Het is bijvoorbeeld nodig om geld apart te houden voor groot onderhoud, renovatie en nieuwbouw. We proberen de huuraanpassing zo veel mogelijk te beperken, maar we moeten er ook voor zorgen dat Woonpartners financieel gezond blijft om in de toekomst onze afspraken en verplichtingen na te komen. 

Bekijk alle 2 vragen in "Huuraanpassing"

Servicekosten

Algemene elektra heeft betrekking op het stroomverbruik van bijvoorbeeld de lift. Maar het betreft ook de algemene installaties van uw woongebouw, zoals de elektra voor de automatische deuren en/of mechanische installaties.

Het branden van verlichting organiseren wij in overleg met de installateurs. Wij houden ook rekening met wet- en regelgeving met betrekking tot verlichting en veiligheid. Verlichting blijft in sommige gevallen bewust aan, omdat het starten van lampen soms meer energie vraagt dan de hele dag branden. Wij streven altijd naar een goede balans tussen bijvoorbeeld verlichting voor veiligheid en 24-uurs noodzaak. Hierbij kijken we niet alleen naar techniek, maar ook naar leefbaarheid en het creëren van een fijne en veilige leefomgeving.

Bekijk alle 2 vragen in "Servicekosten"

Van groot naar beter wonen

U komt alleen in aanmerking als u of een lid van uw huishouden 65 jaar of ouder is.

Ja, maar de voorrangsregel geldt alleen voor de woningen die in aanmerking komen voor de regeling. Dit staat in de woningadvertentie.

Bekijk alle 2 vragen in "Van groot naar beter wonen"

Woningruil

Dan levert u de volgende documenten aan:

  • Inkomensverklaring niet ouder dan 2 jaar. Deze verklaring hebben wij altijd nodig, ook wanneer u geen inkomen hebt (gehad) of als er geen inkomen bekend is. U kunt het document downloaden via de Belastingdienst met uw DigiD-code.
  • 3 laatste loonstroken per maand of 4 opeenvolgende loonstroken als u per week uitbetaald wordt of uitkeringsspecificaties.
  • Staat u onder bewind? Dan stuurt u ook een akkoordverklaring van uw bewindvoerder mee.

Deze documenten krijgen wij van u en de ruilkandidaat en alle personen die meeverhuizen (niet van inwonende kinderen). 

Let op! Zijn de documenten niet compleet? Dan nemen we de aanvraag niet in behandeling. Pas wanneer uw aanvraag compleet is, ontvangt u een reactie van ons.

Dan levert u de volgende documenten aan:

  • Inkomensverklaring niet ouder dan 2 jaar. Deze verklaring hebben wij altijd nodig, ook wanneer u geen inkomen hebt (gehad) of als er geen inkomen bekend is. U kunt het document downloaden via de Belastingdienst met uw DigiD-code.
  • 3 laatste loonstroken per maand of 4 opeenvolgende loonstroken als u per week uitbetaald wordt of uitkeringsspecificaties
  • Staat u onder bewind? Dan stuurt u ook een akkoordverklaring van uw bewindvoerder mee.
  • Verhuurdersverklaring(en) van de afgelopen 3 jaar (niet ouder dan 3 maanden).
  • Uittreksel BRP met adreshistorie van de huisbewaarder (niet ouder dan 6 maanden). Deze vraagt u aan bij de gemeente.

Deze documenten krijgen wij van u en de ruilkandidaat en alle personen die meeverhuizen (niet van inwonende kinderen).

Let op! Zijn de documenten niet compleet? Dan nemen we de aanvraag niet in behandeling. Pas wanneer uw aanvraag compleet is, ontvangt u een reactie van ons.

Bekijk alle 2 vragen in "Woningruil"

Vervangen badkamer, keuken en toilet

Alle werkzaamheden worden uitgevoerd door onze vaste aannemers Van der Meijs en ELK.

Als uw badkamer, keuken of toilet nog niet de leeftijd heeft om te vervangen, dan kunt u een reparatieverzoek indienen. Sommige zaken herstelt uzelf. Bekijk hiervoor ons huurders ABC.

Bekijk alle 2 vragen in "Vervangen badkamer, keuken en toilet"

Sleutels / sloten / handzenders

Heeft u geen reservesleutels meer en kunt u niet in uw woning komen? Wij hebben geen reservesleutels van onze woningen. U bent vrij om zelf te bepalen wie u inschakelt voor het openen van uw deur. De kosten hiervoor zijn voor u.

U kunt een sleutel laten bijmaken bij een sleutelspecialist bij u in de buurt. Lukt dit niet neem dan contact op met Woonpartners op telefoonnummer (0492) 508800.

Het kan zijn dat het om een sleutel met een certificaat gaat. U kunt dan niet zelf een extra sleutel laten bijmaken. In dit geval kunt u bij Woonpartners op het kantoor een sleutel formulier aanvragen. Met dit sleutel formulier kunt u bij het op het formulier vermelde bedrijf een sleutel laten bijmaken. De kosten hiervoor zijn voor u.

Bekijk alle 2 vragen in "Sleutels / sloten / handzenders"