Veelgestelde vragen
Huuraanpassing
-
Eind april kondigde de overheid een mogelijke huurbevriezing aan. Inmiddels is duidelijk: deze huurbevriezing gaat niet door. Dat betekent dat de aangekondigde huuraanpassing toch doorgaat.
-
De overheid vindt het belangrijk dat mensen goed en betaalbaar kunnen wonen. En wij natuurlijk ook. Daar zijn wetten en regels voor. Een van de regels gaat over de jaarlijkse huuraanpassing. De overheid bepaalt elk jaar hoeveel procent de huren maximaal mogen stijgen. Dit percentage hangt af van de gemiddelde loonstijging. De huuraanpassing is nodig om de stijgende kosten van onderhoud, verduurzaming, verzekering en belasting te betalen. Het is bijvoorbeeld nodig om geld apart te houden voor groot onderhoud, renovatie en nieuwbouw. We proberen de huuraanpassing zo veel mogelijk te beperken, maar we moeten er ook voor zorgen dat Woonpartners financieel gezond blijft om in de toekomst onze afspraken en verplichtingen na te komen.
Servicekosten
-
Algemene elektra heeft betrekking op het stroomverbruik van bijvoorbeeld de lift. Maar het betreft ook de algemene installaties van uw woongebouw, zoals de elektra voor de automatische deuren en/of mechanische installaties.
-
Het branden van verlichting organiseren wij in overleg met de installateurs. Wij houden ook rekening met wet- en regelgeving met betrekking tot verlichting en veiligheid. Verlichting blijft in sommige gevallen bewust aan, omdat het starten van lampen soms meer energie vraagt dan de hele dag branden. Wij streven altijd naar een goede balans tussen bijvoorbeeld verlichting voor veiligheid en 24-uurs noodzaak. Hierbij kijken we niet alleen naar techniek, maar ook naar leefbaarheid en het creëren van een fijne en veilige leefomgeving.
Van groot naar beter wonen
-
U komt alleen in aanmerking als u of een lid van uw huishouden 65 jaar of ouder is.
-
Ja, maar de voorrangsregel geldt alleen voor de woningen die in aanmerking komen voor de regeling. Dit staat in de woningadvertentie.
Woningruil
-
Dan levert u de volgende documenten aan:
- Inkomensverklaring niet ouder dan 2 jaar. Deze verklaring hebben wij altijd nodig, ook wanneer u geen inkomen hebt (gehad) of als er geen inkomen bekend is. U kunt het document downloaden via de Belastingdienst met uw DigiD-code.
- 3 laatste loonstroken per maand of 4 opeenvolgende loonstroken als u per week uitbetaald wordt of uitkeringsspecificaties.
- Staat u onder bewind? Dan stuurt u ook een akkoordverklaring van uw bewindvoerder mee.
Deze documenten krijgen wij van u en de ruilkandidaat en alle personen die meeverhuizen (niet van inwonende kinderen).
Let op! Zijn de documenten niet compleet? Dan nemen we de aanvraag niet in behandeling. Pas wanneer uw aanvraag compleet is, ontvangt u een reactie van ons.
-
Dan levert u de volgende documenten aan:
- Inkomensverklaring niet ouder dan 2 jaar. Deze verklaring hebben wij altijd nodig, ook wanneer u geen inkomen hebt (gehad) of als er geen inkomen bekend is. U kunt het document downloaden via de Belastingdienst met uw DigiD-code.
- 3 laatste loonstroken per maand of 4 opeenvolgende loonstroken als u per week uitbetaald wordt of uitkeringsspecificaties
- Staat u onder bewind? Dan stuurt u ook een akkoordverklaring van uw bewindvoerder mee.
- Verhuurdersverklaring(en) van de afgelopen 3 jaar (niet ouder dan 3 maanden).
- Uittreksel BRP met adreshistorie van de huisbewaarder (niet ouder dan 6 maanden). Deze vraagt u aan bij de gemeente.
Deze documenten krijgen wij van u en de ruilkandidaat en alle personen die meeverhuizen (niet van inwonende kinderen).
Let op! Zijn de documenten niet compleet? Dan nemen we de aanvraag niet in behandeling. Pas wanneer uw aanvraag compleet is, ontvangt u een reactie van ons.
Vervangen badkamer, keuken en toilet
-
Alle werkzaamheden worden uitgevoerd door onze vaste aannemers Van der Meijs en ELK.
-
Als uw badkamer, keuken of toilet nog niet de leeftijd heeft om te vervangen, dan kunt u een reparatieverzoek indienen. Sommige zaken herstelt uzelf. Bekijk hiervoor ons huurders ABC.
Sleutels / sloten / handzenders
-
Heeft u geen reservesleutels meer en kunt u niet in uw woning komen? Wij hebben geen reservesleutels van onze woningen. U bent vrij om zelf te bepalen wie u inschakelt voor het openen van uw deur. De kosten hiervoor zijn voor u.
-
U kunt een sleutel laten bijmaken bij een sleutelspecialist bij u in de buurt. Lukt dit niet neem dan contact op met Woonpartners op telefoonnummer (0492) 508800.
Het kan zijn dat het om een sleutel met een certificaat gaat. U kunt dan niet zelf een extra sleutel laten bijmaken. In dit geval kunt u bij Woonpartners op het kantoor een sleutel formulier aanvragen. Met dit sleutel formulier kunt u bij het op het formulier vermelde bedrijf een sleutel laten bijmaken. De kosten hiervoor zijn voor u.
Onderzoek samengaan Woonpartners en Volksbelang
-
Omdat we denken dat we samen kunnen zorgen voor goede, duurzame en betaalbare woningen in Helmond. Om het energieverbruik betaalbaar te houden voor huurders, is bij veel woningen extra onderhoud nodig. Voor Volksbelang is de opgave te groot om alleen te dragen. Ze zoekt daarom steun bij een andere verhuurder. Woonpartners heeft, net als Volksbelang, alleen woningen in Helmond. Daarvan staan veel woningen in dezelfde wijken. Woonpartners is een stabiele woningcorporatie met een lange geschiedenis in Helmond, net als Volksbelang. Woonpartners wil én kan Volksbelang helpen.
-
Voor u verandert er niets.
- Uw huurcontract blijft gewoon hetzelfde.
- Uw rechten blijven hetzelfde.
- U kunt ons blijven bellen, mailen of langskomen, zoals u gewend bent.