Veelgestelde vragen
Huuraanpassing
- 
		
Eind april kondigde de overheid een mogelijke huurbevriezing aan. Inmiddels is duidelijk: deze huurbevriezing gaat niet door. Dat betekent dat de aangekondigde huuraanpassing toch doorgaat.
 - 
		
De overheid vindt het belangrijk dat mensen goed en betaalbaar kunnen wonen. En wij natuurlijk ook. Daar zijn wetten en regels voor. Een van de regels gaat over de jaarlijkse huuraanpassing. De overheid bepaalt elk jaar hoeveel procent de huren maximaal mogen stijgen. Dit percentage hangt af van de gemiddelde loonstijging. De huuraanpassing is nodig om de stijgende kosten van onderhoud, verduurzaming, verzekering en belasting te betalen. Het is bijvoorbeeld nodig om geld apart te houden voor groot onderhoud, renovatie en nieuwbouw. We proberen de huuraanpassing zo veel mogelijk te beperken, maar we moeten er ook voor zorgen dat Woonpartners financieel gezond blijft om in de toekomst onze afspraken en verplichtingen na te komen.
 
Servicekosten
- 
		
Algemene elektra heeft betrekking op het stroomverbruik van bijvoorbeeld de lift. Maar het betreft ook de algemene installaties van uw woongebouw, zoals de elektra voor de automatische deuren en/of mechanische installaties.
 - 
		
Het branden van verlichting organiseren wij in overleg met de installateurs. Wij houden ook rekening met wet- en regelgeving met betrekking tot verlichting en veiligheid. Verlichting blijft in sommige gevallen bewust aan, omdat het starten van lampen soms meer energie vraagt dan de hele dag branden. Wij streven altijd naar een goede balans tussen bijvoorbeeld verlichting voor veiligheid en 24-uurs noodzaak. Hierbij kijken we niet alleen naar techniek, maar ook naar leefbaarheid en het creëren van een fijne en veilige leefomgeving.
 
Van Groot naar Beter
- 
		
Dat kan als er sprake is van een fysieke noodzaak om te verhuizen. Dat betekent dat u door fysieke beperkingen of medische omstandigheden niet in uw huidige woning kunt blijven wonen. Neem in dit geval contact met ons op.
 - 
		
U bent vrij om op elke woning te reageren als u aan de criteria van de woning voldoet. Voor woningen met het label Van Groot naar Beter heeft u voorrang op andere woningzoekenden.
 
Woningruil
- 
		
Dan levert u de volgende documenten aan:
- Inkomensverklaring niet ouder dan 2 jaar. Deze verklaring hebben wij altijd nodig, ook wanneer u geen inkomen hebt (gehad) of als er geen inkomen bekend is. U kunt het document downloaden via de Belastingdienst met uw DigiD-code.
 - 3 laatste loonstroken per maand of 4 opeenvolgende loonstroken als u per week uitbetaald wordt of uitkeringsspecificaties.
 - Staat u onder bewind? Dan stuurt u ook een akkoordverklaring van uw bewindvoerder mee.
 
Deze documenten krijgen wij van u en de ruilkandidaat en alle personen die meeverhuizen (niet van inwonende kinderen).
Let op! Zijn de documenten niet compleet? Dan nemen we de aanvraag niet in behandeling. Pas wanneer uw aanvraag compleet is, ontvangt u een reactie van ons.
 - 
		
Dan levert u de volgende documenten aan:
- Inkomensverklaring niet ouder dan 2 jaar. Deze verklaring hebben wij altijd nodig, ook wanneer u geen inkomen hebt (gehad) of als er geen inkomen bekend is. U kunt het document downloaden via de Belastingdienst met uw DigiD-code.
 - 3 laatste loonstroken per maand of 4 opeenvolgende loonstroken als u per week uitbetaald wordt of uitkeringsspecificaties
 - Staat u onder bewind? Dan stuurt u ook een akkoordverklaring van uw bewindvoerder mee.
 - Verhuurdersverklaring(en) van de afgelopen 3 jaar (niet ouder dan 3 maanden).
 - Uittreksel BRP met adreshistorie van de huisbewaarder (niet ouder dan 6 maanden). Deze vraagt u aan bij de gemeente.
 
Deze documenten krijgen wij van u en de ruilkandidaat en alle personen die meeverhuizen (niet van inwonende kinderen).
Let op! Zijn de documenten niet compleet? Dan nemen we de aanvraag niet in behandeling. Pas wanneer uw aanvraag compleet is, ontvangt u een reactie van ons.
 
Vervangen badkamer, keuken en toilet
- 
		
Alle werkzaamheden worden uitgevoerd door onze vaste aannemers Van der Meijs en ELK.
 - 
		
Als uw badkamer, keuken of toilet nog niet de leeftijd heeft om te vervangen, dan kunt u een reparatieverzoek indienen. Sommige zaken herstelt uzelf. Bekijk hiervoor ons huurders ABC.
 
Sleutels / sloten / handzenders
- 
		
Heeft u geen reservesleutels meer en kunt u niet in uw woning komen? Wij hebben geen reservesleutels van onze woningen. U bent vrij om zelf te bepalen wie u inschakelt voor het openen van uw deur. De kosten hiervoor zijn voor u.
 - 
		
U kunt een sleutel laten bijmaken bij een sleutelspecialist bij u in de buurt. Lukt dit niet neem dan contact op met Woonpartners op telefoonnummer (0492) 508800.
Het kan zijn dat het om een sleutel met een certificaat gaat. U kunt dan niet zelf een extra sleutel laten bijmaken. In dit geval kunt u bij Woonpartners op het kantoor een sleutel formulier aanvragen. Met dit sleutel formulier kunt u bij het op het formulier vermelde bedrijf een sleutel laten bijmaken. De kosten hiervoor zijn voor u.
 
Woonpartners en Volksbelang willen samen verder: fusie in 2026
- 
		
Voor u verandert er niets.
- Uw huurcontract blijft gewoon hetzelfde.
 - Uw rechten blijven hetzelfde.
 - U kunt ons blijven bellen, mailen of langskomen, zoals u gewend bent.
 - U blijft gewoon uw woning (of andere ruimte) huren.
 - Volksbelang en Woonpartners gaan vanaf 2026 samen onder één naam: Woonpartners.
 - U kunt op ons blijven rekenen. Onze service, onderhoud en plannen voor nieuwbouw en verduurzaming gaan gewoon door.
 
 - 
		
Volksbelang zorgt al meer dan 100 jaar voor betaalbare woningen in Helmond. Maar er zijn nu nieuwe uitdagingen. Er moeten meer huizen gebouwd worden en de bestaande woningen moeten duurzamer worden. Dat is moeilijk om alleen te doen. Woonpartners is een stabiele woningcorporatie. We werken al jarenlang samen en hebben woningen in dezelfde wijken.De uitkomst van het fusieonderzoek is dat we, door samen te gaan,beter kunnen zorgen voor goede, duurzame en betaalbare woningen in Helmond.
 
Documenten uploaden wooniezie ALTIJD
- 
		
- Dit kunt u opvragen door in te loggen met uw DigiD via mijn.belastingdienst.nl
 - Is uw inkomen dit jaar veranderd? Lever dan óók 3 recente loonstroken of uitkeringsspecificaties in.
 
 - Dit kunt u opvragen door in te loggen met uw DigiD via mijn.belastingdienst.nl
 - 
		
- Vraag deze op bij uw huidige (particuliere) verhuurder. 
 - De verhuurdersverklaring mag maximaal 3 maanden oud zijn.
 - Verhuist uw partner met u mee die nu ergens anders woont? Dan hebben wij ook van uw partner een ingevulde verhuurdersverklaring nodig.
 - Huurt u al bij ons? Dan hoeft u de verhuurdersverklaring niet in te leveren.
 
 - Vraag deze op bij uw huidige (particuliere) verhuurder. 
 
Documenten uploaden Wooniezie - per situatie
- 
		
- De beschikking van uw bewindvoerder
 - Een getekende akkoordverklaring van uw bewindvoering
 
 - 
		
- Dan hebben wij een getekend ouderschapsplan nodig. Het ouderschapsplan kan onderdeel zijn van:
- Het vonnis van de rechter over het co-ouderschap
- Het echtscheidingsconvenant
- Een notarieel document met afspraken over het co-ouderschap
- Of een ouderschapsplan plan waarbij de handtekeningen bij de gemeente zijn gelegaliseerd. U leest hier hoe u de handtekeningen kunt legaliseren. 
- In het getekend ouderschapsplan moet het volgende vermeld zijn:
- Naam, geboortedatums, adres van kind/kinderen
- Aantal dagen in de week dat de minderjarige kinderen bij u verblijven
- Het plan moet ondertekend zijn door beiden ouders 
- Heeft u de volledige voogdij? Upload dan een uittreksel van het gezagsregister. Dit kunt u opvragen bij uw gemeente of lokale rechtbank.
 
 - Dan hebben wij een getekend ouderschapsplan nodig. Het ouderschapsplan kan onderdeel zijn van: